Installatie Vakdagen viert dit jaar haar 25e editie. Een mooi moment om terug te blikken, te kijken naar de huidige staat van de installatiebranche en een blik te werpen op de toekomst. Deze keer doen we dat met Jasper Serlie, Sales Director Benelux bij Remeha. Zelf is Serlie al 25 jaar actief in de sector en heeft hij de vele veranderingen en innovaties van dichtbij meegemaakt.
Hoe heb je de branche en jullie specialisme zien veranderen?
‘’De installatiebranche heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie doorgemaakt. Je ziet in de materialisering dat er veel is veranderd, bijvoorbeeld op het gebied van leidingwerk waarin we van traditionele materialen zoals koper en staal naar kunststof zijn gegaan. Hierin zien we ook nieuwe verwerkingstechnieken voor de verbindingen. Daarnaast zijn de technologieën steeds hoogwaardiger geworden. Kijk bijvoorbeeld naar warmwater bereiders, hetzij voor verwarmingen of voor warm tapwater. Daarin zijn we van een wandketel naar een warmtepomp gegaan. Dat heeft natuurlijk een behoorlijke impact gehad op de industrie en een enorme verandering teweeg gebracht, zowel in kennis als vaardigheden.”
“Wat je natuurlijk ook ziet, is dat we binnen onze sector veel meer zijn gaan industrialiseren. Dit is helaas zeker ook gedreven door de uitstroom van goed gekwalificeerd personeel en de lage instroom. Dat is jammer, aangezien we mede door de industrialisatie te maken hebben met een prachtig staaltje techniek vandaag de dag.”
Hoe spelen jullie in op deze personele uitstroom?
“Als je weet dat de uitstroom heel erg hoog is, moet je producten en systemen ontwikkelen die gemakkelijk te installeren, eenvoudig te onderhouden en eenvoudig in gebruik zijn’’, stelt Serlie. ‘’Dit is wat mij betreft een innovatie die te maken heeft met het vereenvoudigen van het vak. Hoe vervelend dat ook kan klinken voor de echte ambachtslieden. Echter, dergelijke vereenvoudigingen zijn nodig om nieuwe toetreders met een andere technische opleiding zich de sector eigen te maken. Bij Remeha maken we producten eenvoudiger. Zo hebben wij één besturingssysteem dat in al onze producten zit. Dus of je nu een wandketel of een warmtepomp moet installeren, doordat je ons besturingssysteem kent, kun je alles van Remeha installeren. Ken je er één, dan ken je ze allemaal.”
Wat zijn in de afgelopen jaren de grootste uitdagingen geweest en hoe hebben jullie die aangepakt?
“De overgang van de cv-ketel naar de warmtepomp was een van de grootste uitdagingen voor Remeha – en de markt,” vertelt Serlie. “Wij zijn van origine een bedrijf dat zich richt op het produceren en ontwikkelen van cv-ketels, de verwarming van ruimtes en warm tapwater, voor zowel klein vermogen als voor utiliteitsbouw. Aangevuld met een portfolio voor warm water en zonlichtsystemen. Een aantal jaar geleden zijn we gestart met de toevoeging van warmtepompen aan ons portfolio. Dat betekende dat wij ons op verschillende fronten moesten, en nog steeds moeten, ontwikkelen. Dat zie je door heel het bedrijf heen. Ik zeg weleens dat de energietransitie de grootste verbouwing van Nederland is. Dat zien we terug op al onze afdelingen, je krijgt immers te maken met een heel andere technologie. Maar het is wel een hele mooie uitdaging. En dusver zijn we geslaagd in die transformatie: in enkele jaren zijn we uitgegroeid tot dé marktleider in hybride warmtepompen en breiden we ons portfolio steeds verder uit. Zo blijft onze positie ongekend stevig.”
Als je een hoogte- of dieptepunt van de afgelopen 25 jaar moet noemen, wat komt er dan in je op?
‘’In 2023 heeft de warmtepompmarkt een enorme piek laten zien door de stijging van gasprijzen, met een vraagexplosie en branchebrede leveringsuitdagingen tot gevolg. Dit soort enorme bewegingen in de Europese en Nederlandse markt zijn situaties die wij niet eerder hebben gezien. Een hoogtepunt voor mij is de ongekende snelheid waarmee Remeha heeft gereageerd op deze ontwikkeling: wij hebben een moderne productielocatie ingericht waar we tienduizenden hybride warmtepompen op jaarbasis kunnen produceren. Die heeft volop gedraaid, maar door de verkleining van de markt in 2024 draait deze nu op een lager niveau. Dat zijn extreme situaties die ik in mijn 25 jaar dat ik binnen de installatiebranche werkzaam ben nog nooit heb meegemaakt. Het maakt deze tijd juist ook uitdagend in dynamisch’’
Want wat gebeurde er intern toen jullie zagen dat de vraag naar warmtepompen weleens extreem kon gaan worden?
‘’Als je naar een markt gaat van 150.000 tot 170.000 warmtepompen, dan gaat het niet alleen om het leveren van de warmtepomp zelf. Het gaat erom dat je de installatiecapaciteit hebt, maar met name ook of je de kennis hebt. In dat opzicht zat er bij ons, en breder in de markt, echt wel een zorg. Op het moment dat de warmtepomp niet goed wordt geïnstalleerd, dan kan dat betekenen dat er een enorme belasting kan komen bij onze serviceorganisatie en een negatieve ervaring bij de eindconsument met de warmtepomp. Een ander zorgpunt was natuurlijk de productie, je wilt natuurlijk zo vroeg mogelijk kunnen inspelen op de vraag. Door de explosieve groei, maar ook door onder andere de beschikbaarheid van componenten, konden we markt breed niet gelijk aan deze vraag voldoen.”
We hebben nu vooral teruggeblikt, maar hoe zie je de toekomst van de installatiebranche?
“Ik denk dat de installatiesector een van de mooiste sectoren is waar je kan werken,” aldus Serlie. “De sector wordt steeds belangrijker door het toenemende aandeel installaties in woningen en de groeiende aandacht voor binnenklimaat. Daarmee krijgt sector automatisch een steeds belangrijkere rol. We spenderen ongeveer 80% van onze tijd binnen, dat betekent dat het comfort en de kwaliteit van het binnenklimaat goed moet zijn. Daarom is de merkbelofte van Remeha ook ‘Creating Better Living Environments’. We staan voor het realiseren van betere leefomgevingen. Stapsgewijs verbeteren op weg naar een duurzame toekomst. Dat maakt dat de sector zich technologisch gaat door ontwikkelen, wat de sector nog aantrekkelijker maakt.”
Op dit moment zie je dat circulariteit een belangrijk onderwerp is. Wat is het beleid van Remeha ten aanzien van circulaire economie en het hergebruik van materialen?
“Bij Remeha gebruiken we steeds meer gerecyclede materialen bij het produceren van onze producten. Daarnaast kijken we bijvoorbeeld ook naar onze verpakkingen, zowel het verpakken van onze producten als het efficiënt verpakken op pallets. Uiteindelijk moet het in je DNA zitten dat je standaard met duurzaamheid bezig bent, en ik merk dat het binnen Remeha steeds meer een algemeen goed gaat worden. Dat is heel belangrijk.”
Waar zijn jullie bij Remeha op dit moment mee bezig en wat kunnen we de komende jaren verwachten?
‘’Remeha richt zich richting 2050 op drie pijlers: de elektrische route (warmtepompen), gasvormige oplossingen (zoals groen gas en waterstof), en warmtenetten (met restwarmte). Op die pijlers zetten wij in, je zal dan ook zien dat we op die punten met innovaties zullen komen. Die innovaties zullen hem niet zitten in sec en alleen één enkele oplossing, maar in een totaalsysteem dat bijdraagt aan het realiseren van een betere leefomgeving. Daar gaan we steeds meer naartoe. Niet alleen het leveren van een verwarmingsketel of warmtepomp, maar totaaloplossingen. Uiteraard gecombineerd met connectiviteit, dat is niet meer weg te denken. Zo kunnen dergelijke systemen op afstand gemonitord worden, zodat de prestaties gemeten kunnen worden maar ook op afstand het systeem kunt uitlezen als er iets mis is. Zo speel je in op efficiëntie, maar ook op duurzaamheid.’’
Je gaf eerder aan al 25 jaar in de installatiebranche werkzaam te zijn. Wat trok je 25 jaar geleden aan in de installatiebranche en hoe aantrekkelijk is de sector nu?
“Ik kwam er per toeval in terecht, maar ben met het virus besmet geraakt. Het is een boeiende sector waar veel beweging in zit, er gebeuren heel veel mooie dingen. Met een van mijn kinderen ben ik bijvoorbeeld naar de opleiding Smart Building in Doetinchem gaan kijken. Dat is een opleiding waarin bouwkunde en installatietechniek is gecombineerd. Doordat ze daar de huidige technologieën toepassen, krijg je een mooi beeld wat de bouw- en installatiesector nu inhoudt. Technologieën zoals BIM maken het vak geavanceerder en aantrekkelijker voor nieuwe instromers. Zo zijn er natuurlijk nog meer voorbeelden. Dat maakt dat de sector ten eerste heel aantrekkelijk is, maar niet geheel onbelangrijk ook nog eens gewoon goed betaald. Je kan je er goed in ontwikkelen, dus op verschillende vlakken is het een heel aantrekkelijke sector om in te werken.’’